tisdag 16 december 2014

Diverse scenkaraktärer summerar 2014 - Silvio (Projekt 9, ex-Maraboots m.m.)

Paco avrundar 2014 med att låta scenkaraktärer från Sverige och utlandet enligt ett standardiserat formulär och ur ett subkulturellt perspektiv utvärdera 2014. De "intervjuer" som är gjorda med icke svenskspråkiga har jag låtit bli att översätta, såväl för att spara tid som för att inte omedvetet färga svaren.

Silvio är en ung man från Tolbiac i Paris, som numera residerar i Uppsala. I Frankrike var han gitarrist i Maraboots. Här i Sverige har han ganska nyligen plockat upp basen för Projekt 9, samt ska lagom till början av 2015 repas in som gitarrist i Sabotage. Vid sidan av allt det här skriver han även om musik på Out Of The Darkness.

Årets basta släpp: Battle Ruins - S/T 12” - Jag har väntat långt for den där. En blandning av Oi!, hardcore oh NWOBHM, episka texter son gör att du vill plundra allt som är nära dig. Definitivt 2014s bästa skiva. Sabotage - Betraktelser från Staketet - Den bästa svenska plattan i år. Smarta texter, otrolig melodisk musik, jag vill höra mer och väntar på den kommande 10”an! Maraboots - Ils ont tués la Oi! - Konstigt att nämna sitt eget band, men jag har inte spelat på den där. Underbar sista skiva, men trist att de tog slut. V.I.F. Maraboots !

Årets bästa gig: PSK 2014 + förfest - Första gången jag var där, riktigt bra line-up, och man träffade många vänner från hela Europa (och även USA). Jag ser fram till PSK 2015 ! Agent Bulldogg + Maraboots + Outreau i Paris - Riktig kul resa och gig, och den var nog första gången jag såg Maraboots spela utan mig och också sista gången jag spelade (lite) med de i Frankrike. Den där var väldigt speciell för mig. Guttersnipe + Maraboots + Vindicate This! i Malmö - Trevlig splening i Crime City, och Guttersnipe var lika bra som Malmös falafelrullar (dvs skitbra)

Årets besvikelse/sämsta släpp: Offensive Weapon - The Nightmare Returns - Den är inte dåligt, men det är en stor besvikelse. Jag förväntade mig för nåt lika bra som seras första LP. Det blev inte det tyvärr.
   10 ans d’UVPR/Week-en à Naoned gig - Typ den bästa festivalen i Frankrike sen en lång tid (bara bra franska band + The Templars) och jag missade den… Inte okej ! Uppsala i allmänhet - 2014 var inte så bra för Uppsala på en punk nivå (utan Fun in the UA HC-punk festivalen), nästan ingenting att göra… Hoppas 2015 blir bättre.

Annan reflektion: 2014 har varit ett bra år pa den hc/Oi! nivå. Tänker på band som Outreau, No Time, Urban Savage, Syndrome 81, Hired Goons, Battle Ruins… Nånting bra händer med den där genre blandning, och jag hoppas att det nommer att fortsätta så

Planer för 2015: Jag hoppas att vi kommer att spela mycket/råna mycket folk med Projekt 9, jag blev verkligen peppad att börja med dem ! Jag ska också forsätta med min egen webzine (Out of the darkness), och jag hoppas att 2015 blir lika bra som 2014 !

Inga kommentarer: