onsdag 22 december 2010

Condemned 84, The Clichés & Oldfashioned Ideas, på PST/Trappan, NKPG, 20101218

Vi började med en Kjell Hell-Buss där jag och mrs snigel tog på oss rollen som bussvärdar. Vägen söderut kantades av massa öl och gott humör. Ett gäng skinnskallar från Finland var med på bussen. En av dem spelade i bandet The Wrongdoers och skivan spelades i bussen. Det lät bra för den som är intresserad.

När vi väl var framme trampade ett stort gäng på bussen in på en ölhak runt hörnet från där spelningen skulle ta plats. En härlig upptäckt, hyfsat bra burgare och en stor stark för hundra kronor, gjordes av den smått fulla bussbesättningen och många åt och drack och hade det trevligt.

Efter en seg kö (vad är grejen med att ta sån tid på sig i dörren?) så kom vi in och blev tvingade att lämna in jackor i garderoben och fick sedan fortsätta upp på ovanvåningen där det fanns en scen och en massa skivor och tröjor och andra prylar att inhandla.

Oldfashioned Ideas var först på scen och som alla säkert vet som ersättare för den inställda akten Vicious Rumours. Stora skor att fylla osv men fan vad bra det var. Skivan de släppte tidigare i år, We're in This Shit Together, är mycket bra men fan vad mycket bätrte det var live. Jag har svårt att sätta ord på vad det var men det var helt suveränt tycker jag. Kom på nu att det kan ha lite med att göra att det var bra ljud (man hörde alla instrument jämnt och bra så det var inga gitarrslingor eller så som drunknade). Förutom en ny låt (som lät riktigt bra) lirade de bland andra också: Young and Foolish, Disturbing Presence, Oldfashioned Ideas och Spirit of '95. Dansgolvet dominerades av ett par muskelberg så det var delvis obekvämt och lite förskräckt insåg man att risken för att "nu dör jag" fanns där.

Efteråt klev The Clichés upp på scenen och levererade de med. Många bra låtar som Monkey See, Monkey Do, Two-Faced Stupid Cunts och Friday Nite avverkades och publiken var nöjd. Det var en riktig trängsel framför scenen. Det känns som om det inte finns så mycket att säga om dem. Det var tight, det var röj och det var jävligt bra.


The Clichés

Någon gång tidigare på kvällen hade jag insett att jag helst ville sova och när det var dags för Condemned 84 så påmindes jag om det. I ärlighetens namn så är jag inte jätteintresserad av dem. De har gjort ett gäng jävligt bra låtar (och många av dem lirades) men det är inte någon favorit direkt. Resten av publiken tyckte nog att jag hade fel. Några av låtarna var i alla fall Teenage Slag, We will Never Die (dOi!?), The Boots Goes Marchin' In och Up Yours.


Condemned 84

Efteråt blev det för många dans till baktaktsmusik från herr DJ som även han (eller var det flera?) skötte sitt jobb bra.

Kvällens blod var delvis olycka och delvis mer avsiktligt men jag hoppas de trevliga av de inblandade mår bra.

Bussresan hem gick bra den med med en del trötta resenärer, en del högljudda. Mindre trevlig uppkastningsolycka inträffade men det löste sig bra det med.

Bra arrangemang av PST och alla andra inblandade.

(Bilderna stulna från kompisen Sarah av Paco)

//Snigel-Hans

Inga kommentarer: