torsdag 3 september 2009

Vervain - Rigshospitalet CD

(Vervain - Rigshospitalet CD - Nobleway Records) Det är skitsvårt för mig att recensera Vervain, eftersom jag är ganska ordentligt okunnig när det gäller hardcore i allmänhet, och sån här finurlig hardcore i synnerhet. Sångaren Francke spelade tidigare i The Mockingbirds, och det är väl ungefär den enda referensen jag kan droppa, även om det musikaliskt inte finns mycket gemensamt mellan de båda banden. Vervain manglar på i ett jävla tempo, med skrikig sång, ibland farligt nära black metal eller vad det kallas när liksminkade Nemi-fans i skinnrock och spikpannband står och vrålar i falsett till vitt brus. Annars är det ganska bra; lagom desperat och argt men tyvärr lite för ocatchy, och jag vet att jag låter tråkig, men de bästa två låtarna är de som går lite långsammare och bjuder på mer nyanser; nämligen Välkommen In, som jag antar handlar om FRA, Big Brother-tendenser i samhället och andra obehagligheter, och den "dolda" låten på spår 24. De flesta låtarna är dock på engelska, till skillnad från många av de låtar som släpps av den nya generationen trendiga kepshardcorekids. Vervain låter skitigare än vad dom ser ut, och jag tror nog att folk som är inne på välproddad gamla skolans hardcore stöpt i någon sorts 2000-talsform kommer digga det här.

Inga kommentarer: