onsdag 9 september 2009

Stigmata - The Wounds That Never Heal CD

(Stigmata - The Wounds That Never Heal CD - I Scream Records) Jag vet inte hur jag ska kunna bre ut mig om den här plattan, eftersom den inte berör mig för fem öre. Stigmata fyller 20 år och är tydligen någon sorts storhet i metal- och hardcoresammanhang, men jag har knappt hört talas om dem. Nåväl, alla kan ju inte vara bra på allt, och det är också vad Stigmata försöker framhärda i med all önskvärd tydlighet. Den här utgåvan är en två-album-på-en-CD-historia, och första hälften; Hymns For an Unknown God från 1994, är mycket mer metal än hardcore. Tungfotad, mörk och malande i segt tempo är den föga upplyftande. Andra albumet inkluderat heter Do Unto Others, kom 1998 och är bra mycket trevligare utan att kännas allt för angeläget. Här ökar tempot betänkligt, och även sångens monotoni och det kompakta mörkret som vilar över CD'ns första halva skingras något. I Scream kunde gärna ha skippat Hymns... och bara återsläppt skivan från -98. Den skulle säkert kännas mer angelägen om man slapp få sinnena avtrubbade i en halvtimme först.

Inga kommentarer: