söndag 4 januari 2015

Urban Savage - Let Thunder Roar LP

(Urban Savage - Let Thunder Roar LP - Savage Records) Jag tycker det är svårt att förhålla mig till band som hajpats mer eller mindre kraftigt från diverse mer eller mindre kreddiga håll, vilket Urban Savage, med bas i Malmö, onekligen har. Ofta i samband med snack om andra band som liksom pågarna den här recensionen gäller i huvudsak består av folk med bakgrund i smutsig hardcore (eller rent av crust) som typ Battle Ruins och Criminal Damage. Men ingen rök utan eld, gissar jag, och det är svårt att värja sig mot den furiösa mix av smutsig punk, hård oi! och intensiv hardcore som strömmar ur högtalarna. Referenser i form av namndroppande är inte helt lätt, men Urban Savages rytmsektion lyckas med sitt fyrtaktsdriv föra tankarna till Blitz, låt säga i sällskap med slängar Dead Boys och en sångare vars röst och uttryck starkt påminner om Mac i Oxblood.  Och i slutändan blir det svårt att bortse ifrån att den totala upplevelsen ligger närmast ett annat svenskt band (med ungefär samma subkulturella bakgrund som US) - nämligen Linköpings stolthet Hoist A Few. Ljudbilden är no mess no fuss just pure impact och texterna enkla men smarta och förbannade. Totalt sett är det en strålande debut, och jag vet att jag brukar tjata om detta, men fy fan vad bra om detta varit på svenska och med lyrisk skärpa. Det hade nästan saknat motstycke. Av de tio låtarna på skivan framstår No Cure For A Sick Society, Fight To Win - Fight To Lose, Minimum Wage/Maximum Slave och Wolves som de man i första hand så att säga tar med sig, men jag är övertygad om att Let Thunder Roar kommer att fortsätta växa. Maila urbansavagemalmo@gmail.com för kontakt.

Inga kommentarer: