söndag 18 januari 2015

Faz Waltz - Move Over LP

(Faz Waltz - Move Over LP - Contra Records) Jag som aldrig riktigt har förstått hajpen kring det italienska bandet Giuda rynkar mest förbryllat på pannan inför det här släppet på punk/skinheadbolaget Contra. Nog har bootboy-glam-vågen inte gått mig förbi, men jag tycker bara det är en stor jävla gäspning. Jag gillar Slade och Sweet lika mycket som nästa snubbe (även om det näppeligen är mitt primära intresseområde), men på nåt vis känns det här mer som nostalgisk maskeradmusik än vad punk och oi! någonsin kommer göra - kanske därför att den musiken de facto har levt och existerat på gräsrotsnivå sedan den avlades, medan T-Rex sedan då det begav sig bara varit aktuella som omhuldade minnen i tunnhåriga gubbars hjärnor. Sen då, för att återgå till Faz Waltz: De är också från Italien. De förvaltar också glammen precis lika snyggt som Giuda. De sjunger på så pass bra engelska att man inte skulle kunna gissa att deras ursprung var av det mer sydeuropeiska slaget. De levererar tio låtar som skulle kunna vara covers eller varianter på hits av ovan droppade referensband. Jag orkar inte lyssna, jag tar nåt uppiggande och lyssnar på The Crack istället.

Inga kommentarer: