tisdag 5 april 2011

Hot Rod Frankie - Lost in Lynchland CD

(Hot Rod Frankie - Lost in Lynchland CD - Dim Records) Ibland önskar man att man strypt sina tankar den dagen de alstrades i ens fruktbara hjärna: den om att man ämnar recensera allt material som skickas till Punk & Oi! Det kan till exempel vara när man ska recensera band som Cowboy Prostitutes, Misconduct eller som i det här fallet: Ultima Thules psychobillyprojekt Hot Rod Frankie och albumet Lost in Lynchland. Detta önskar man alltså, ända tills man lyssnar, och liksom i fallet med Wrecking Dead inser att det inte är fullt så obehagligt som man kanske anade, och om än inte bra någonstans så åtminstone lyssningsbart. Hot Rod Frankie är alltså som sagt ett nytt sidoprojekt av gossarna bättre kända som Headhun... förlåt, Ultima Thule. De verkar ha mycket fritid, och det är säkert kul för de inbitna fansen. Lost in Lynchland är ingen renodlad psychobilly, utan mörk och tämligen lågmäld cowpunkabilly (ah, ny subgenre!) där låtarna rinner som ökensand genom sitt timglas, utan att lämna varken avtryck eller bitter eftersmak efter sig. Man måste lyssna åtskilliga gånger innan låtarna känns tillräckligt bekanta för att sjunga med i, och lämnar man plattan därhän i någon dag finns endast Black Rider kvar i bakhuvudet, och det får således utropas till det här albumets favoritspår. Annars tror jag det är lite som med gossarnas andra prylar, gillar men dom gillar man det lite oavsett. Själv nöjer jag mig med att konstatera att jag inte for lika illa som jag trodde av de tretton raggarhymner som bjuds.

1 kommentar:

herreys sa...

jag gillade den där highway 69-låten, bra refräng och text... Annars ingen höjdarskiva.