måndag 27 oktober 2008

Earth Crisis - Breed The Killers CD

(Earth Crisis - Breed The Killers CD - I Scream Records) "Situationen är komisk. Här sitter jag - ett skinhead, Bajen-fan och en ölhävare - och skriver om ett Straight Edge-zine". Raderna är rippade från Terrorpop #5 1997, där Patrik Kenth recenserade fanzinet Movement. Redan -97 tyckte jag det var tjockt töntigt skrivet, och jag vet inte alls varför jag citerar det nu med tanke på att inget av det herr Kenth skrev då stämmer överrens med mig och min situation. Jag är liksom en tjock, glasögonprydd buss/lastbilschaufför med punktendenser och politiskt tvivelaktiga vänner, som dricker rosévin och pastis och som verkligen, och då menar jag verkligen, inte hejar på Bajen. (Jag hejar på nåt lokalt lag. Alltså ett ifrån Brest). Dessutom recenserar jag inte ett fanzine, utan ett återsläpp av Earth Crisis-plattan Breed The Killers. Ändå kom jag osökt att tänka på den där gamla recensionen...

Jag blir lite illa berörd när jag får en sån här skiva för recension. Etiketten kräver att jag skriver några rader om den, hur ovidkommande den än känns. Alla som har hört Earth Crisis vet att det rör sig om mekig metal med guttural sång om vådan av att begå hor, röka cigaretter eller äta djur. Ibland behjärtansvärt och ibland patetiskt. Kopplingen till punkscenen skulle nog folk påstå är att det här på 90-talet ibland benämndes hardcore, och att band som Earth Crisis spelade ihop med mer klassiska östkusthardcoreband. För mig är det här skit, kort och gott. Tror inte heller att det här har några nya fans att hämta, utan möjligen funkar för de inbitna, om det finns några sådana kvar. Jag avslutar med ett citat från NY-bandet Infiltrators: "Don't give me your old school lip, just get your metal out of hardcore!"

1 kommentar:

Anonym sa...

De enda du behöver höra med detta band är Firestorm e.p:n. Sen ja parodi på både metal och hardcore får man väl säga.. Kanske som ett veganskt Spinal tap eller kanske Tribal ink even..