tisdag 24 november 2015

Diverse scenkaraktärer summerar 2015 - Henrik (ex-The Franks, ex-Medborgargardet)

Paco avrundar 2015 med att låta scenkaraktärer från Sverige och utlandet enligt ett standardiserat formulär och ur ett subkulturellt perspektiv utvärdera 2015. De "intervjuer" som är gjorda med icke svenskspråkiga har jag låtit bli att översätta, såväl för att spara tid som för att inte omedvetet färga svaren.

Henke är en stilfull Göteborgare som gillar båtar, hipster-öl och amerikansk oi! Han är the mastermind bakom band som The Franks och Medborgargardet - orkestrar som alltid haft ett tämligen unikt och hårt sound. Dessutom har 2015 bjudit på en tolvtums-release av den tidigare outgivna inspelningen Traitor (Disco Nightmare), och en kommande utgåva av gammalt material av/med The Franks lurar runt hörnet under PST-flagg.
 
Årets bästa släpp: Med risk för att försöka vinna pluspoäng hos Punk & Oi redaktören så säger jag 'Faderskap i Gråzonen' med Sabotage. Men jag har även ett paket med skivor på väg hem ifrån Hard & Smart, inklusive den nya splitten med Agent Bulldogg och Close Shave. så det kan bli delad förstaplats, vem vet! 


Årets bästa gig: Årets bästa spelning? Det är väl nu jag får krypa till korset med att jag är grymt dålig på att gå på spelningar. Jag köpte biljett till Reconquesta men blev tvungen att ställa in resan till Sthlm i sista sekund. Synd, för det var vad jag hörde ett riktigt bra framträdande. Om jag ska ursäkta mig med något så är det ganska tunt med spelningar i GBG, speciellt på Oi/punk fronten. 

Årets besvikelse/sämsta släpp: Oj… Det finns så mycket mediokra band och plattor som inte ens är värda att nämna. Band som ska ha en massa ersättning för att lira, har sin egen kollektion med ölöppnare, pannband och nyckelringar. Fast det är iofs inget nytt för 2015. Det känns nästan som en accepterad falang i scenen som förs vidare av nya generationer för varje år som går. 

Annan reflektion - vad var typiskt för scenen 2015? Hände något nytt spännande eller tråkigt?  Jag är väldigt glad över att vi, efter över 15 år av dammsamlande, fick se våra första inspelningar som vi gjorde med Medborgargardet på skiva och då dessutom på en lite mer påkostad release i 12" format. Jag lät göra en ny mastring av låtarna, som kostade multum, men jag tycker det var värt det. Kul också att ha hittat till JMMO (Jag Minns Min Oi! - en dfacebook-grupp/Paco) och diskutera plattor, spelningar och träffa annat folk, gammalt som nytt. Högt i tak och ingen som blir utslängd, såvida de inte beter sig fullständigt odrägligt. Även kul med releasen av Chaos in Sweden Vol. 2 samlingen. Snyggt omslag och flera bra band! 

Vad är dina planer för 2016? Jag ser fram emot att få se Franks 7", den andra i ordningen, på vinyl. Niklas / PST har lagt ned ett hästjobb på att fixa fram ett grymt omslag, mastra om de gamla låtarna och inte minst, speca skivan med omslag i tjockt papper och färgad vinyl. Heders! Jag har diskuterat med några olika konstellationer om att dra ihop projekt och spela in lite nytt material. Det vore kul att få pröva på att göra musik på nytt efter ett antal års uppehåll. Vi få se vad det ger. Hoppas även att jag får möjlighet att komma till PSK 2016. Det är så många bra band på listan nu, att jag skulle få full utdelning om jag bara fick se 3-4 av dem!

Inga kommentarer: