fredag 28 december 2012

Rättens Krater- Stora Stöten 7"

(Rättens Krater- Stora Stöten 7" - Republiken Bergslagen Grammofon) Rättens Krater är en lätt märklig blandning av 77-punk, synthig postpunk och progg, och har tyngt mitt samvete med sin uppenbarelse i anslutning till musiklyssnarsystemet ganska länge nu (ber om ursäkt för det!). Jag hade gått och väntat mig någon sorts hardcore eftersom det verkar vara det tunna män med tunna mustascher spelar nu för tiden, så jag blev ganska glatt överraskad när så inte var fallet, även om den musik Rättens Krater spelar inte direkt är min påse normalt sett, och jag nu tänker såga dem: Texterna skulle kunna vara nån sorts pretentiös poesi i sig själva, och som låttexter betraktat blir det exakt så högtravande och teatraliskt som det bara kan bli när det är medvetet slarvigt komponerat - det gäller även sången och produktionen som båda känns halvhjärtade, men som sagt, på ett högst medvetet sätt. På det viset känns det här jävligt hipster, fast lantishipster då. I slutändan alltså bara ett gäng mustascher som försöker vara svåra och spela apart musik för andra mustascher att imponeras av. Nej tack. Fyra låtar för den begivne med okvistad kuk och vapen i hand.

Inga kommentarer: