onsdag 30 december 2009

Diverse celebriteter summerar 2009 - Ville (The Lowlifes):

• Regulations live på Who killed Marilyn.
En av de bästa gigen jag sett 09. Det var första gången jag hörde bandet och det räckte för att kolla upp de närmre och köpa första Lp:n. Riktigt bra är de på skiva också. Kolla upp Regulations på www.myspace.com/regulationshc och lyssna på fantastiska Annas Eyes och Police Sirens.

• 2komponentZ första vinylsläpp i form av en 7”.
Är årets bästa svenska släpp. Gillar du brittisk ”andravågenpunk”, är det här något för dig. Kolla upp 2komponentZ och köp 7” här www.myspace.com/2komponentz. Hört rykten om att det inom snar framtid kommer att släppas en samlings 7”med 2komponentZ, ett till svenskt band och två brittiska. Det ser vi fram emot.

• Rogues United’s – Black hand 7”, samt alla deras gigs man besökt.
Helt plötsligt dök de upp. Såg herrarna första gången på snövit och bra som fan var det! Sen kom 7:an och ännu gladare blev man. Bra skiva rakt igenom. Gillar du amerikansk ”andravågenpunk”, så kollar du upp Rogues United på www.myspace.com/roguesutd och köper skivan. För övrigt spelar Rogues united på snövit tillsammans med The Lowlifes den 16 januari. Jag kommer.

• En Svensk Tiger – Bomba Stureplan och Ministeriet är Falskt.
Två låtar som fick mig att rysa när jag såg dem på 44an. Dessa två har spelats sönder under året och jag slutar inte rysa. Så jävla bra är de. Ska man lägga det i ett fack, så blir det väl svensk 77. Gillar du sånt, går du in på http://www.blogger.com/www.myspace.com/ensvenskfuckingtigeroch lyssnar på deras två hits.

• Dead Wretched - For the Innocent live på Rebellion
Visst var det kul att få höra No Hope for the Wretched, som är mångas favorit, och resten av låtarna från singlarna. Men det bästa för mig var när de spelade min favoritlåt For the Innocent (-82)”(Finns tyvärr bara på demokassett). Det var ett magiskt ögonblick och en, kanske två, tårar fälldes. Det var nog också höjdpunkten på årets Rebellion. Ladda ner låten längre ner.

• Nya Zeeland punk 77-87.
Alla positiva upptäckter i form av No Idea, Compos Mentis, Flesh D-Vice, Proud Scum, The Spelling Mistakes och Acid Reign. Låten Hate Hate med No Idea från -83 är ett smakprov på hur kiwipunk kan låta. Ladda ner längre ner.

• The Controllers – Slow boy!
….He’s a slow boy….. . Vilket jävla mästerverk av The Controllers från Kalifornien, USA. Släppt 1978 på en 7” med samma namn. Den här låten har slagit djupa rötter i mitt huvud och där kommer den att stanna ett bra tag framöver. Också den finns att ladda ner.

• Glidslem
Mikael Sörling uppmärksammar dem på sin blogg. Det gör han rätt i, för att Glidslem är ett bevis på att Sverige levererar bra punk. Gå in på http://www.blogger.com/www.myspace.com/glidslem, lyssna på låtarna och köp deras demo. Min är på väg!