måndag 17 augusti 2009

Babinskis Tecken - En Del av Stan CD

(Babinskis Tecken - En Del av Stan CD - Buzzbocks Records) Min första ocensurerade tanke är att skivtiteln egentligen borde vara en annan del av stan, med tanke på den känsla av förståndshandikapp jag får när jag läser pressreleasen: "Jag lyssnar inte på något jävla sunk/ Jag lyssnar bara på trallpunk/ Jag lyssnar inte på något jävla runk/ jag lyssnar bara på trallpunk" står det inledningsvis, och det är alltså refrängtexten till hiten Jag Lyssnar Bara På Trallpunk som citeras. Inte nog med att bandet tror att de kan komma undan med en så infantil refräng; dessutom verkar författaren av pressutskicket anse att den är säljande bra! Men det är den alltså inte, och det är inte resten av skivan heller. Babinskis Tecken uppstod ur det som på det sena 90-talet hette Hydrogenium, en parantes till och med i trallpunksammanhang, som svävade förbi mig i något fanzine men vars enda officiellt publicerade alster jag äger är bandets bidrag till den femte volymen av Definitivt 50 Spänn... En Del av Stan är totalt ocatchy trallpunk med en touch av hardcore och utan vare sig finess eller lyriska underfundigheter. Inte ens det obligatoriska inhoppet av Mart Hällgren räddar skivan, vars enda (tveksamma) förtjänst är refrängen till Ville Festa i Centrum.

Inga kommentarer: