torsdag 16 juli 2009

Järnmalm - Trasdockor Demo/CDR

(Järnmalm - Trasdockor Demo/CDR -DIY/Järnmalm) Att begreppet trallpunk ens har lyckats överleva in på 2000-talet, och dessutom har fått ny luft under vingarna och en ny generation medelklassungar att ta på sig palestinasjalarna och skaffa dreads är värt en eloge, trots att jag personligen klarat mig bra utan. Att det låter förfärligt är tyvärr inte värt en eloge. Järnmalm (kan man vänta sig annat än ris med det namnet?) har medlemmar från bland andra Varnagel och Nån Jävla Punk, och jag är ledsen att behöva säga det men det här är inte nån jävla punk. Visst hör man spår av både Dia Psalma, Räserbajs och sena Radioaktiva Räker i den här fruktansvärda skitsoppan, men det är på något sätt som om Järnmalm har lyckats krama den sista gnuttan autencitet ur en redan urvattnad genre. Kvar blir en meningslös, gnällig, mollstämd smörja, som försöker kompensera sin totala brist på substans och attityd med petigt skrivna pretto-texter och högt tempo, som om ett högt tempo allena gör nån jävla punk. Järnmalm är ett så fruktansvärt onödigt band; i alla fall för folk som är intresserade av punk. Lyssna själva; hela Trasdockor finns att lyssna på på bandets Myspace-sida.

4 kommentarer:

Fritz Klyka sa...

Det där var tämligen smärtsamt. Gick in på deras myspace och "Kräftan" kickade igång.. Nu lockar sängen mer än den soliga dagen kan jag säga.

Anonym sa...

Nja, man kan i o f undra varför recensenten kallade Järnmalm för trallpunk...

Paco sa...

Anonym>> Jaså du, det kan man? Om man överhuvudtaget ska påstå att det har något med punk att göra så ser jag inga alternativ. De spelar en urvattnad variant av den mollstämda, gnälliga, svenska, proggstinkande semipunk som var populär mellan 1993-1996; det vill säga det som i efterhand har kommit att kallas trallpunk.

Anonym sa...

Jag tycker iallafall att Järnmalm är grymma ! Duktiga musiker som spelar mycket bra punk.
Det bästa jag har hört på länge.
/Emmy