måndag 25 juli 2011

Ska'n'Ska - Gunshot Fanfare CD

(Ska'n'Ska - Gunshot Fanfare CD - Down the Road Productions) Ska'n'ska dök upp i Stockholm för ett bra gäng år sen vid det här laget och gästade och spelade på diverse crossovertillställningar för skinheads, studenter med ska-preferenser och politiska events. Live funkar dom för att dom ser roliga ut och för att musiken är ganska energisk. På skiva går det fetbort eftersom det blir övertydligt att det bara är något sorts Gogol Bordello med baktakt. Jobbig jävla etno/gypsie/latino-ska-punk-crossover med blås och som sjungs på spanska och engelska blandat. Det bästa med Ska'n'ska är när det blir lite fetare körer (typ som i FRA) och det sämsta är semi-toastandet, etnoinfluenserna och bandnamnet (fast det är tydligen obligatoriskt att ha 'ska' med i namnet när man spelar nån typ av baktaktsmusik. Spelar man oi! ska man heta typ The Boi!s eller Noi!ze. Och på ett nätforum har jag lärt mig att man måste skriva SKA med versaler). Texterna är överlag (vänster-)politiska och Ska'n'ska är ett band som står för gamla förlegade ideal baserade på filantropi, solidaritet och autonomi. Allt detta är förbaske mig fint, men jag ogillar att bli skriven på näsan. Gillar man zigenar/kletzmer/cirkus/etno-musik och ALLT som går i baktakt ska man såklart kolla upp det här. Annars kan man faktiskt hålla sig undan.

7 kommentarer:

Bernando sa...

Bra skrivet

My Nona sa...

Förlegade ideal?

Paco sa...

My Nona>> Tycker du själv att det talas mycket om solidaritet nu för tiden?

My Nona sa...

Enligt SAOB betyder förlegad "om åsikt, uppfattnlng o. d.: föråldrad, omodern, urmodig." och i Svensk Ordbok definieras ordet förlegad "som sedan länge övergivits av modernt tänkande.". Det var därför jag reagerade på ditt ordval. Solidaritet är väl för övrigt mycket aktuellt i dagens samhälle om du frågar mig...

Paco sa...

My Nona>> Tack för Svenskalektionen, den var helt onödig. Jag personligen anser inte att tanken om solidaritet borde dödförklaras. Jag pratar snarare om att det är ett begrepp som fått stå tillbaka i tider av nyliberalism och kapitalistiskt tänkande. Klart det finns små enklaver som fortfarande vårdar det ömt.

My Nona sa...

Okej att du tyckte den var onödig... Jag bara undrade vart du stod och vad du menade när du skrev "förlegade ideal" då jag tolkade det som att du inte riktigt höll med bandets ideal i fråga eller kanske se dem som omoderna (förlegade). Ville bara kolla så jag inte tolkar dig fel för det kändes bara lite obehagligt när någon skriver att tankar om solidaritet och liknande är "förlegade"... Men då vet jag, tack för svar.

Anonym sa...

Sålänge som bandet inte ger alla sina intäckter utöver hyra och mat till hjälporganisationer och bygger byar och band i Nicaragua så tycker jag att dom känns förlegade. Solidarity in mind blahh