tisdag 9 november 2010

Vervain - Stadens Ljus 7"EP

(Vervain - Stadens Ljus 7"EP - Nobleway Records) Okej. När jag recenserade Vervains debutalster; fullängdaren Rigshospitalet kallade jag den i stora drag ocatchy och liknade bitar av ljudbilden vid nästan-metal. Allt det där får jag till min egen stora glädje nu käka upp. Stadens Ljus är svinbra, och den fyralåtars vita sjutummaren växer för varje lyssning. "Nya" influenser listas i pressreleasen. Det pratas om band som Texas is the Reason och Farside. Det må vara hörbart här, I wouldn't know. Det jag vet är att Stadens Ljus är riktigt bra, melodiös, desperat och välarrangerad hardcore som funkar lika bra i midtempo som i slakt-ös. Dessutom är samtliga texter här på svenska. De har både dalar och toppar, men metaforerna sitter och kvalitén är förhållandevis hög. Det är många mil från den flåshurtigt tokroliga kircore på svenska som hajpats på senaste tid - Vervain vågar vara på allvar. I början var låten Ont min favorit, men nu tycker jag att alla fyra låtarna är lika jävla bra. Kolla upp omgående.

Inga kommentarer: