söndag 13 december 2015

Diverse scenkaraktärer summerar 2015 - Mark (Barbed Wire Love Bloggzine)

 Paco avrundar 2015 med att låta scenkaraktärer från Sverige och utlandet enligt ett standardiserat formulär och ur ett subkulturellt perspektiv utvärdera 2015. De "intervjuer" som är gjorda med icke svenskspråkiga har jag låtit bli att översätta, såväl för att spara tid som för att inte omedvetet färga svaren.

"Millwall" Mark från Sveriges tråkigaste stad sett till befolkningsmängden (Västerås) försöker göra vad han kan för att hålla livsledan stången med på den senaste tiden alltmer aktiva bloggen Barbed Wire Love (.blogg.se) ... Dessförinnan publicerade han under det tidiga/mitten av 2000-talet intressanta intervjuer med scenfolk. Det var på den tiden alla inte visste allt om alla tack vare typ facebook.

Årets bästa släpp:  Det får bli dött lopp mellan Lastkaj 14 - Stormar, Sabotage - Faderskap i gråzonen och Bishops Green - A chance to change. Pga feghet. Annars var 2015 mycket ett singel/ep-år för mig.

Årets bästa gig: Jag får säga Red Alert för det är dom jag lyssnat längst på av banden jag såg. Jag tar dock mig friheten att sticka in två underkategorier: Spelning som fick mig att falla pladask för ett nytt band: The Suburbs. Årets återföreningspelning: T.S.T.

Årets besvikelse/sämsta släpp: Ingen direkt besvikelse men efter att någon postade en låt i "Jag minns min Oi!" på facebook av ett fruktansvärt spanskt (?) band så lyssnade jag igenom mer av dom....tyvärr minns jag inte vad dom heter (eller som tur är?) men det kan vara den märkligaste engelskan jag hört på år och dagar i både uttal och meningsbyggnad.

Annan reflektion - vad var typiskt för scenen 2015? Hände något nytt spännande eller tråkigt? Jag väljer att fokusera på tragiskt just nu. Det har varit oerhört trist att läsa om att hälsan vacklat hos gamla hjältar, eller ännu värre att dom gått bort. Rest in peace Tony Van Frater, Dickie Hammond och Guld-Lars. Och krya på er till Micky Fitz och Dr Know. Och sen var det oerhört tröttsamt att se punx.uk och deras "kampanj" mot homo och transfobi...genom att dra igång ett drev mot PTTB och AMWL. Vissa saker får man väl ta för vad dom är och vilka dom är...och bäst före datumet att klaga på just dessa band slåtar är väl passerat? Finns det inte annat NU att gnälla på?

Vad är dina planer för 2016? Försöka få mer spridning/gilla-klick/läsare på bloggen och dess facebook-sida. Utan att spamma eller hora. Samt få till lite intervjuer.

Inga kommentarer: