fredag 27 november 2015

Diverse scenkaraktärer summerar 2015 - Johan (Suicide Syndicate, Projekt Ekan etc)

Paco avrundar 2015 med att låta scenkaraktärer från Sverige och utlandet enligt ett standardiserat formulär och ur ett subkulturellt perspektiv utvärdera 2015. De "intervjuer" som är gjorda med icke svenskspråkiga har jag låtit bli att översätta, såväl för att spara tid som för att inte omedvetet färga svaren.

Johan "Ekan" Ekström har många strängar på lyran; eller åtminstone många järn i elden. Band på band, projekt och så dessutom ett liv, delvis som Malmöitisk punkprofil med stark känsla för hembygden.

Årets bästa släpp: Det är skitsvårt att svara på såna här frågor, dels för att min musiksmak varierar och hänger ihop rätt mycket med vilket humör jag är på, och dels för att jag inte har så bra minne att jag med säkerhet alla gånger kan säga vilka skivor som släpptes i år. Bland de bästa är i alla fall Lost Warning's EP, splitten mellan samma band och Avgå, Urban Savage's varg-EP, Chaos in Sweden 2 och säkert några till som jag antingen glömt eller helt har missat att lyssna på. 

Årets bästa gig: Fischmarkt, Oldfashioned Ideas och The Great German Re-research på 'Johnny Bultsax med ledsagare presenterar:', 'Malmö Oi! #2' med Red Alert, The Janitors och The Stokes CPH, 'Bouncing Sole Club #8' med Rixe, Urban Savage och Digital Octopus är några jävligt bra spelningar jag har varit på i år. 

Årets besvikelse/sämsta släpp: Att vårt släpp med Suicide Syndicate blev försenat och inte blev av under året. 


Annan reflektion - vad var typiskt för scenen 2015? Hände något nytt spännande eller tråkigt? Vi har en jävligt stark inhemsk scen, speciellt i Malmö som är överlägset bäst i landet. Jag tror inte ens lite patriotism eller att jag skulle vara hemmakåt spelar in när jag hävdar att den bästa punken just nu kommer från Sverige. Det är så klart alltid tragiskt när musiker man gillar och som har påverkat en dör och det hände ett par ggr nu under hösten. Det är även tragiskt att världen ser ut som avloppet på ett dårhus där det äckligaste från de sämsta är det som får ta störst plats. 

Vad är dina planer för 2016? Vår försenade platta släpps i början av året och i samband med det ska vi försöka giga så mycket vi kan( bokare får gärna höra av sig om de vill boka oss ). Lite diffust kan jag även lägga till att det troligen händer något med Projekt Ekan 2 under året men jag vet inte riktigt vad eller när. Eller ens varför.

Inga kommentarer: