tisdag 30 mars 2010

Trevolt - I All Hast CD

(Trevolt - I All Hast CD - Heptown Records) Den här skivan utstrålar kvalitet: allt är välarrangerat, välspelat, och till synes välskrivet. Det betyder dock inte att den griper tag i mig, vilket i sin tur inte betyder att jag inte gillar det jag hör. Ta lite Bad Religion omkring skiftet mellan 80- och 90-tal och släng på lite svensk 90-talstrall av den typen jag brukar referera till när jag refererar till trallpunkband, typ Räserbajs och Radioaktiva Räker - resultatet är Trevolt. Till bandets fördel kan nämnas att de är genuint skånska i sitt uttryck; om detta skvallrar både den grötiga dialekten som kastar ett skimmer av munterhet över hela skivan, och lokala fenomen som besjungs i texterna, exempelvis pågatåg. Dessutom har de en del riktigt fina låtar, av vilka favoriterna lutar mer mot Radioaktiva Räker och heter Stanna Upp, Svagheten och Labyrinten. Det som inte är lika kul med I All Hast är att den med sina 17 spår tangerar gränsen för hur mycket illerkvick snällpunk man rimligtvis kan begäras palla med, och ger en en känsla av en jämntjock ljudsmet som visserligen är trevlig att lyssna på, men som saknar toppar. För folk som har koll på och är intresserade av vad svensk trallpunk innebär 2010 kan jag verkligen rekommendera Trevolt som något att klamra sig fast i när det blåser snålt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gillade skivan väldigt mycket och har recenserat den här: http://ekevalla.wordpress.com/2010/04/08/recension-trevolt-i-all-hast/ tycker, precis som du, att det är en blandning av amerikanskt och svenskt. Får hoppas att fler band börjar sjunga på skånska, inte bara reggae och hip hop artister eller den där skumma synthgruppen från kristianstad då. Tycker för övrigt att du håller hög kvalité på din blogg, Paco!

/VfE