Den här plattan, den andra i serien, har jag både recenserat och tjatat om tidigare på Punk & Oi!; exempelvis här, och den har inte blivit sämre sedan dess, även om den börjar nötas lite. En perfekt blandning av energi, glittrande gitarrslingor, skråliga fyllerefränger, kirpunk, gatpunk, baktakt, träblås och skåneromantik, och därtill en riktigt snygg första utgåva av svenska Distroi Records. Om man ska invända mot något är det väl lite textslarv här och var, men på det hela taget är det det bästa svenska punkalbumet på ett jävla bra tag. Royal Stakeout är dessutom ett band som håller vad de lovar live. Köp skivan genast, det här är redan svensk punkhistoria!
tisdag 25 november 2008
Bästa släppen 2008: Royal Stakeout - Bring in the Beer
Det har varit ett jävligt bra skivår i bemärkelsen att jag har köpt en jävla massa skivor. Det mesta är gamla grejer, från -77 till 2006 typ, men åtminstone en handfull årsfärska produkter har jag lyckats lägga mina skitiga på under 2008, och jag tänkte ägna några inlägg fram till årsskiftet med att skriva ett par rader om de bästa och sämsta av dem.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
9 kommentarer:
Vafan, dom låter ju som Radioaktiva Räker på engelska. Jag hoppas du har A Prophet Returns som årets nr 1.
Nej, där har du fel. Och nej. Det är iofs ingen inbördes ordning, palla...
Hehe finns ju många som inspirerats av Räkorna verkar det som, minns någon säga på Göteborgs-giget i våras att Antipati stundtals lät som RR... ??
Är inte helt lika övertalad som herr Paco om Bring in the beer. Tycker den har sina rätt djupa dalar i t.ex. "let's have fun" men det kompenseras till viss del i det överlägset bästa på skivan, Skåneland. Och detta säger jag ändå som den huvudstadspatriot jag är.
> Jag tycker Skåneland är den klart sämsta låten på skivan, direkt pinsam faktiskt. Bäst är överlägset sista spåret "To hell and back".
... Papa trams ... Va? Skulle Skåneland vara pinsam??
Det finns ingenting i låten som säger att Skåne skall vara självständigt, bättre än resten av Sverige eller något liknande. Det är bara en skildring av det jag känner är mitt hem.
Det är i alla fall inte jag som plagierar Håkan Hellström...
> Jesper: Jag tolkar abslolut inte låten som chauvunistisk eller reaktionär. Har bara svårt för kärleken till skåne överlag och "skåning-identiteten". Pinsam var kanske lite hårt uttryckt och kanske är det mer känslan av när folk står och skrålar ut sin kärlek till skåne som jag upplever genant mer än låten egentligen. Men jag håller fast vid att det är den sämsta låten på en i övrigt bra platta.
JAG har aldrig plagierat någonting, men så skriver jag ingen musik heller bara texter ;)
...och folk får gärna (och gör det säkert) tycka låtar vi gjort är pinsamma. Vi måste väl kunna tycka olika och kritisera varann även inom "vår scen"?
Det är klart att Blekingebor har lite svårt att förstå fenomenet lokalpatriotism då ingen från den delen av landet kännt någon stolhet för vart dom kommer ifrån
Tycker det är kul att låten är uppskattad av folk överallt i landet.
Martin> Det är en sak att inte kunna relatera känslomässigt till sitt hem, var det än må vara, och en helt annan att inte gilla ett beteende låten framkallar.
Kritik är bra så länge den är saklig. Att vissa tycker den är dålig har jag ingenting emot, men tar man i så får man svar på tal.
Jag skulle kunna dra mig till minnes en känd rad från en viss Skrewdriver låt som återvunnits i en av dina texter, men jag tycker vi skiter i det.
Skicka en kommentar