söndag 12 oktober 2008

Frenzy Four - Demo 2006

Jag sitter inte på något gigantiskt kasettarkiv dokumenterandes 80-talets punkskatt direkt, och de som gör det gör ju sitt bästa för att sprida den musik som varit så få förunnad till kreti och pleti, via bloggar och andra nätinstanser. Personligen kommer de flesta av mina demos från efter 2000-talets början, men det betyder ju inte nödvändigtvis att det är så jävla mycket sämre (även om det som regel inte är lika svårtillgängligt som det på kasett förevigade) eller att de inte förtjänar att uppmärksammas. Ofta trycks de ju i privat regi och i strikt begränsade upplagor, och kollar man runt där man kollar runt om man vill ladda ner musik brukar inte demosarna vara så talrika, så jag tänkte göra en kulturgärning efter min förmåga och presentera och lägga ut demos av band jag gillar, tycker mindre bra om, eller kanske bara tycker förtjänar lite mer uppmärksamhet.

Först ut är Frenzy Four med sin självbetitlade fyrspårsdemo som de släppte 2006 (det enda formella släppet var en mini-CD på Playwood Productions året innan), och som innehåller brottarhits som Örebro och Boy Band Sodomites. De var tveklöst ett av Sveriges bästa band som folk valde att kalla Oi!, och jag beklagar verkligen att den skrovliga sångaren Bamse återupplivat sitt gamla band Horrorcocks istället för att satsa på Frenzy Four. Vi får hoppas på att gitarristen Erik aka Koreanen för traditionen vidare i någon ny konstellation... Tills vidare: ladda ner Frenzy Fours sista släpp här.

1. Fucked Generation 2. Örebro 3. Boyband Sodomites 4. Rebel Spirit


3 kommentarer:

Anonym sa...

Gött intiativ! Finns ju faktisk ganska mycket svenska punk/oi grejer på CD-r från just de första åren av detta millenium... gött!

Papa Franz

Anonym sa...

Du glömde sommarens hit om Pike som jag hoppas Erik gör en visa om - I found my leg (on the balcony at Erik´s place)...King rock

Anonym sa...

Den skrovliga sångaren Bamse har ett nytt band, "spruckna knogar"
Kolla gärna upp det på sound cloud eller facebook och ja, horrorcocks var väl inte det bästa man gjort.....