tisdag 5 juli 2011

Schusterjungs - Unvergänglich - Lebenslänglich CD

(Schusterjungs - Unvergänglich - Lebenslänglich CD - Bandworm Records) Schusterjungs hörde jag första gången runt 2004 i samband med släppet av deras debutalbum Wir Sind Fertig Für Die Schlacht, och då tyckte jag att det var bra i all sin enkelhet - argt och melodiöst plus att jag var inne i nån sorts period då jag uppskattade tysk-oi! vilket jag inte direkt är nu. Schusterjungs har spunnit vidare på samma koncept i alla fall, och spelar samma effektiva treackordspunk nu som då, i spåren av band som Volxsturm, Pöbel & Gesocks och Bierpatrioten. Unvergänglich - Lebenslänglich innehåller tolv låtar varav de fyra avslutande är någon sorts samarbete med Berliner Weisse. De flesta går i tvåtakt men det finns ett och annat lite långsammare spår också. Krusidullerna uteblir, men refrängerna är feta och melodierna schlagerbenägna utan att lämna något större intryck eller avtryck hos mig. Titelspåret är bra, samt Wir Werden Aus Nie... och det kanske annars mest intressanta spåret är en stråk - och klaviaturburen version av den överlägset bästa låten från debutalbumet; Mein Engel.

Inga kommentarer: