tisdag 19 juli 2011

Fubbix - Utanför Systemet CD

(Fubbix - Utanför Systemet CD - Heptown Records) En nio låtars CD med ett för mig helt obekant band, nämligen Lundabaserade Fubbix, som har funnits i fem år och presenterar material skrivet under en tid vilket resulterat i en ganska varierad skiva. I pressreleasen droppas det en del influenser, och plötsligt blir det lätt att referera. GBH går igen i exempelvis Allt In och Jag Säger Upp Mig, och Toy Dolls-körer hörs både här och där. Annars är det ganska svårt att rama in Fubbix märke av punk. Den är stökig, ösig, ofta melodiös och på grov skånska, och det enda felet jag egentligen kan hitta är sången som luktar lite väl mycket Brian Johnson och texterna som jag inte alls har läst men som av det jag utan problem hör ibland känns lika buskisartade som halva bandets dammiga hårdrockarapproach. Det kanske dock inte är relevant för bandets sound (?) och hur som helst är det här en skiva som växer och som är så snabbt spelad att man lätt kör den på repeat. Stilpoäng till sångaren som går under namnet "Bagaren", just därför.

Inga kommentarer: