onsdag 25 maj 2011

Ultima Thule - Korpkvädet CD

(Ultima Thule - Korpkvädet CD - Dim Records) Ultime Thules senaste album Korpkvädet från 2009 är mycket trevlig lyssning; en skiva som sjuder av återhållen ilska och drivs framåt av tuggande gittarer och för Thule typiska gitarrslingor. Produktionen känns svenskt lagom och det enda jag saknar är trumljudet de alltid fick till förr i tiden. Textmässigt är det ibland lätt teatraliskt, men jag köper det faktiskt. Kanske för att jag inte alltid förstår vad texterna handlar om - metaforerna är många (och jag gissar att malibu kanske snarare hämmar än främjar hjärnans utveckling?) men faller sig på ett sätt också naturliga till den molliga, lätt folkmusikanstrukna punken. Nationalromantiken har fått ge vika för bistra betraktelser av samtiden, ofta allegoriskt författade, och endast språket och enstaka låtar antyder svensk historiefixering. Korpkvädet är en tolv spår stark platta som inte innehåller några direkta fillers, men däremot en handfull favoriter: inledande Ensamt Öga II och ännu mer Tro Inte. Konungens Kurir och vackra kärleksvisan Katrin Servenius, bräckta av Ordet Fritt. Naturromantiska Jorden Luktar Gott, så banal att den rentav blir vacker. Hat & Våld, och avslutande kängan till Alexandra Pascalidou; Alexandra. Det här är en skiva både för trogna fans (dit kan jag knappast räknas) och för de som dömt ut Thule innan, men hyser ambitionen att ge dem en ny chans.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ännu en bra recension, gillar hur du är korthuggen men ändå får med det viktiga.
Vet att du bara recenserar inskickat material men hade ändå önskat några rader om "There's Lies, Damn Lies and There's The London Diehards".

Paco sa...

Anonym>> Hej & tack! Då jag hsh inte kommer betala något för mitt ex av den plattan så kanske jag skriver nåt om den.

Anonym sa...

Oi! Oi! Tack för en superb blog!
Alla vet att London Diehards Rules Ok!