onsdag 19 maj 2010

Sir Reg - S/T CD

(Sir Reg - S/T - CD - Anarkopunx Records) Jag har svårt för keltpunk nu för tiden; alltför många band utan den minsta koppling till den gröna ön försöker sig på att kopiera The Pogues eller ännu värre, försöker sig på detsamma med någon av kopiorna. Samtidigt är jag genuint förtjust i irländsk folkmusik, och tycker att fusionen kelt/punk är en lysande idé såvida den inte slits ut till ytterligare en trött kliché, vilket har blivit fallet idag. Inför första lyssningen på oväntade Anarkopunx-släppet Sir Reg var jag således ganska säker på att jag skulle krevera av purt förakt eller åtminstone pinsamhetskänsla, men tji fick jag! Bandets sångare Brendan Sheehy har inte bara en mycket trevlig röst (inget Shane McGowan-komplex, utan mer åt The Men They Couldn't Hang-hållet) utan är dessutom en tvättäkta irländare (i er! Dropkick Murphys/Flogging Molly/[valfritt knätofsband]). Musiken är snabb, driven keltpunk (och jävlar om jag inte tycker mig höra lite nordiska folkmusikinslag) av det slag ni förväntar er med banjo, mandolin, tinwhistle och allt annat som ingår. Närmare Flogging Molly än Dropkick Murphys, välspelat och tight så det förslår, med en poppig ådra (Tomorrow's The Day) och en låt de kunde skippa (Capt'n's Jig - där sjunger inte Brendan utan förmodligen nån av svennarna i bandet). Kul och oväntat släpp av Anarkopunx.

1 kommentar:

Marcus sa...

Nu är ju iof sångaren i Flogging Molly också tvättäkta Irländare.