onsdag 10 juni 2009

Saturdays Heroes - Way of a Man Demo/CD

(Saturdays Heroes - Way of Man Demo/CD - DIY/Saturdays Heroes) Ett ungt band från någonstans i Östergötland, som låter jävligt färdigt för att vara så pass ungt och nytt. Både sången, leadgitarren och låtarna imponerar. Demon består av fyra låtar, samt två liveupptagningar, men jag väljer att koncentrera mig på de fyra officiella spåren. Det är hård, melodiös punk med hardcorebotten av amerikanskt snitt i de två första spåren It's War och Drunken Jack. I tredje låten Betrayed blir The Bruisers-influenserna uppenbara (lyssna på The Bruisers' Chrome och jämför låtarnas känsla ("den där känslan", för att citera Tysta Mari) och gitarrgnidande. Den låt som sätter sig snabbast är också den som är minst originell; byggd på samma grund som tusen oi!-låtar före den, och med en mer catchy refräng. Det låter mer som svensk skinheadpunk brukar låta, och för att ta till landsmannareferenser skulle jag säga att Way of a Man hamnar ganska nära Radio 69, och jag vet inte varför, men jag får vibbar av tidiga Dims Rebellion. Klart är i alla fall att Saturdays Heroes har framtiden för sig, och jag ser fram mot en mer omfattande utgåva framöver. Värt att nämna är också att demon är inspelad och proddad av Turbo från Vindicate This! och The Mockingbirds.

4 kommentarer:

Alex sa...

Fan jag trodde att jag skulle passera obemärkt med mitt lånande av "Chrome" slingan haha.

Måste säga att jag är chockad över responsen, det gjorde min dag!

Allt gott till dig Paco! MVH Alex

Unknown sa...

Bra som fan är dom! Hoppas dom kommer gå långt.

/ Osten

Anonym sa...

Recension även här: http://ekevalla.wordpress.com/2009/06/26/recension-saturdays-heroes-way-of-a-man/

Anonym sa...

Skitbra band. Jag fick också tidiga Dims Rebellion-vibbar av A way of a man.
Keep the good work up.