fredag 28 juni 2013

Tysta Mari - Musiken CD

(Tysta Mari - Musiken CD - 11743 Records) Det här är en fruktansvärd skiva. Allt är fruktansvärt. Titeln, texterna, pretentionerna. Det kan vara det värsta jag hört sen Thomas Ledin spelade Inatt Är Jag Din med slide-gitarr. Programförklaringen/titelspåret Musiken är så pinsam att det gör fysiskt ont. "Även om jag älskar lyriken..." sjunger den i allt övrigt begåvade Adam, men det är uppenbart att han inte klarar av den själv. Texterna är ett evigt upprapande av klyschor; sentimental smörja som skrivits och som sjungs med ett våldsamt Thåström-komplex. "Inte för att stå till svars för varenda text" lyder en strof i Musiken Del 2; den tolvspåriga skivans sista spår. Och det tror fan det, det här svamlandet går varken att förklara eller försvara. Idiotin är ackompanjerad av poppig folkrock kryddad med små doser av new wave, Imperiet, Bruce Springsteen, Ulf Lundell, sena Ebba, indiepop och hatt. I och med Musiken har Tysta Mari till slut officiellt lämnat punkrocken för gråtrunkrocken. Inte en hipster-penitz är torr. Själv kan jag inte ens hata. När jag slutat rysa av obehag kan jag inte sluta skratta.

Inga kommentarer: