måndag 23 februari 2009

Filmtipset

Ikväll visas skinnskalledramat This is England på någon av porrkanalerna. För er som har tillgång till dem och mot all förmodan inte har sett rullen rekommenderar jag den varmt. Om ni vill ha lite inblick i vad den avhandlar klistrar jag här in en välskriven recension av filmen, lånad från: http://diggdogg.blogg.se/2008/may/this-is-england.html

"This is England.
Jag så (sic) This is england för ca 2 veckor sedan och jag måste bara säga att den filmen berör ändå (sic) ner i tårna. Filmen visar Nazismen till en farlig (sic) hög grad, men också precis som den kan vara i vissa dagar. Den visar hur lätt barn påverkas och berörs av andras handlingar och åsikter. Hela filmen är farlig på något vis kan jag tycka. Dels för att på ett sätt visar en posetiv (sic) sida av nazismen. Eller för att alla ska förstå vad jag menar : en snäll sida, och en ond sida, av nazismen. Den snälla sidan tar i denna film hand om en mobbad pojke som behöver förebilder att leva efter. Det snälla nazism gänget (sic) lär pojken hur han ska stå på sig och dom ger honom likadana kläder som dom själva har på sig. Dom bjuder in honom att hänga med dom. Det onda nazism gänget (sic) däremot, dom tar allt till en högre nivå (eller lägre) och lär pojken allt om hat. Dom lär honom att hota, använda vapen. Dom visar att det är okej att vara aggressiv mot oskyldiga och hota dom till döden om dom inte får lite godis ungefär. Filmen är fruktansvärt bra. Den fick mig att gråta. Å andra sidan så gråter jag lätt. Filmen berör verkligen och jag älskar den för att den visar båda sidorna av en 'folkgrupp', när jag tror att alla bara ser en sida. Den onda sidan. Nu ska ni absolut inte missförstå mig och tro att jag tycker nazism är bra, ABSOLUT INTE. Jag menar bara, att människor kan vara allt för lättpåverkade när det gäller åsikter och handlingar. /Josefin"

9 kommentarer:

Anonym sa...

alltså... jag förstår fan inte. har hon sett filmen? men tror att den handlar om två stycken nazist gäng.. är hon helt dum i huvudet eller?

Anonym sa...

Jockmock: Ja jag tror det. Iom. att det skrevs i maj förra året och hon inte bloggat sedan dess så gissar jag på att hon någonstans kom till insikt om att hon bara hade 3 hjärnceller... som inte pratade med varandra.

Anonym sa...

Jag gillar snälla nazister.

Anonym sa...

meh jag fattar inte, jaha hon är en liten tjej som inte missuppfattade filmen och skrev om det i sin blogg, hahaha det var ju roligt eller? snacka om att sparka neråt...

Anonym sa...

det var kattis förresten

Anonym sa...

meh "missuppfattade filmen" menade jag ju :) haha

Paco sa...

Kattis>> Vaddå sparka? Här har ingen sparkat. I övrigt är det väl bra att internetgenerationen hajar att det man lägger upp på nätet kan folk läsa och tycka saker om. Personligen tycker jag mest det var lite roligt.

noisebud sa...

Är det möjligt att ta ner denna text? vet inte om man ska skratta eller gråta. Mörkrädd blir jag iallafall av denna okunskap.. snälla snälla .. ta reda på fakta INNAN .. wikipedia funkar utmärkt eller imdb ;)

skinhead sa...

vafan är det här?
Varför påstår hon att det "första" gånget är nazister. Hon verkar ju vara helt jävla sjuk i huvudet, de har ju en jamaican i gänget + att det blir två olika gäng pågrund av ett EN är nazist.