söndag 10 juli 2016

Slaktkniv - (Samling med hittills utgivet material) CDR

(Slaktkniv - (Samling med hittills utgivet material) CDR - DIY/Slaktkniv) Ett bandnamn som jag sett här och där på sistone och som jag fått för mig tillhört något ungt och hyfsat oerfaret band, men som med facit i hand och efter kontakt och inlyssning/uppkollning visar sig vara fryntlig gubb-hardcore från Flen. Det finns något väldigt sympatiskt med såna här band, där män i medelåldern i rurala människobyar fortsätter spela kompetent punkjävlarock som om inget hänt sedan medlemmarnas egna allt mer avlägsna tonår; trots att det stretas på i motvind och man kanske inte ens haft flyt på undergroundnivå. Ärligt. Kompromisslöst. Och i Slaktknivs fall också riktigt bra! Med mina i kontexten ganska snäva referensramar vill jag ta till Svart Snö vid en liknelse. Det blir ofta så när hardcore är epitetet som ligger närmast till hands, och det skriks på svenska. När musiken är baserad på loopade  fläskiga riff och man genren till trots inte stressar till hjärtinfarkt eller försakar ett melodiöst inslag. Titlarna på låtarna är liksom bandet i övrigt koncisa; några exempel är Vänskap, Våld, Fest och Översittare. Tolv spår totalt, utgivna lite här och var skulle jag tro, främst kanske på egna demos/promos. Jämnstarka låtar, men exempelvis Barndom sitter kvar ett tag. Kolla upp!

Inga kommentarer: