lördag 2 februari 2013

Terror Pop - Put a Match To It LP

(Terror Pop - Put a Match To It LP- UFR/Brunljud) Terror Pop förvirrar mig något. Jag har för det första alltid trott att de kom från Halmstad, men pressreleasen säger Laholm. Dessutom består bandet (som funnits sedan 1980, och som jag tidigare bara stött på på samlingsboxen Varning För Punk och på nån gigflyer för återförenade Hamlstads(?)band, samt kanske också sett live i Västerås för typ sju år sen) tydligen av tre bröder, som jag misstänker är trillingar eftersom de på en av pressbilderna ser ut som tre gay-skins med grova turn-ups, utseendemässigt åtskilda bara genom de olikt friserade polisongerna. Musiken är inte heller den något som andas klarhet och konsekvens, och tyvärr är det rätt uselt också. I sina bästa stunder (titelspåret och Final Termination) låter Terror Pop på Put a Match To It antingen som ett gubbigt skarockband från det kanske Burning Heartska 90-talet med ganska rackig engelska, eller som ett The Stranglers möter Ramones möter Brainpool fast sämre och med ganska rackig engelska. Annars är det bara blaha blaha; ska-influenser, stulna The Damned-riff, gubbig/gnällig/teatralisk sång, cowboyrock, radio/jeansrock, irländska folkmusikinfluenser och ljumma texter, allt på ganska rackig engelska. Bandet själva hävdar att influenserna dominerats av The Clash och Abba. Det bästa med skivan är den medföljande tändsticksasken med den taggiga tändstickspojken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

När jag såg dem på nittiotalet i typ fem minuter innan jag knallade hem för att lyssna på bättre musik var de grunge med långt hår och sånt där fjunigt fånskägg på hakan som grungare hade.


/h.

Anonym sa...

Jag såg Terror Pop i Laholm 1983. Besvikelse utan like...